Lokaal Ideaal ontzorgt ondernemers uit dezelfde stad met online omzet

Het enige wat lokale ondernemers hoeven te doen is online het assortiment invoeren, bestellingen binnenhalen om deze vervolgens klaar te zetten. Want dat is Lokaal Ideaal, het nieuwe, digitale platform dat je als ondernemer niet zelf hoeft te beheren en wel voor extra omzet kan gaan zorgen. En, ontstaan uit loyaliteit, juist richting de lokale ondernemer. ‘We willen over vijf jaar in zestig steden actief zijn’, vertelt initiatiefnemer Maarten Zijlstra.

,,Dit is eigenlijk vanuit twee ervaringen ontstaan”, begint Maarten Zijlstra. ,,In de eerste plaats was er het gemis in eigen behoeften. Ik ben een jaar geleden vanuit het centrum van Zwolle naar de rand van de stad verhuisd. Waar ik eerst alle winkels binnen handbereik had, moest ik nu opeens een kwartier of langer op de fiets zitten om mijn boodschappen te halen. Ik ga het online doen, dacht ik in eerste instantie. Maar ook daar kwam ik er niet uit. Er zijn veel slechte sites, als jouw specialist überhaupt al een eigen site heeft. Dan zijn er de bezorgmomenten die je natuurlijk nooit op hetzelfde moment op elkaar kunt afstemmen. Soms is die bezorgmogelijkheid er niet eens en als dit wel het geval is, komen er nog bezorgkosten bij.”

Loyaliteit richting de lokale ondernemer

De tweede reden om een platform als Lokaal Ideaal op te richten, heeft te maken met loyaliteit richting de lokale ondernemer. ,,Ik voel mij met hun verbonden. Dan is het toch zonde om door bovenstaande redenen niet meer bij ze te kopen?”

“Jonge ondernemers hoef je niets uit te leggen. Die zeiden in Zwolle bijna allemaal meteen ‘ja’ op ons voorstel. Het is echt belangrijk om nú te schakelen”

Zijlstra zat in de auto toen hij zich besefte dat de winkeliers uit zijn stad benaderd moesten worden om te achterhalen hoe zij hierin staan. Voornamelijk positieve reacties vielen zijn neutrale verkenner ten deel. De ondernemer legde zijn oor eveneens te luisteren bij familie en vrienden om te peilen of de toekomstige consument hier ook iets voor voelde. Het antwoord bleek opnieuw positief.

Zo werkt Lokaal Ideaal

Concreet betekent dit dat klanten op Lokaal Ideaal de producten kunnen bestellen die zij uit hun vertrouwde winkels nodig hebben. De winkeliers van het betreffende boodschappenlijstje krijgen de orders binnen en zetten deze klaar. Zodra iedereen dat heeft gedaan, komen het personeel van Zijlstra alles ophalen om het vervolgens met de bakfiets als één pakket bij de klant af te leveren.

Winkelier draagt 10 procent af aan Lokaal Ideaal

De ‘enkele honderden klanten’ die al van de dienst gebruik maakten, betalen niets extra’s naast hun boodschappen en kunnen zelfs extra korting genieten zodra zijn abonnee zijn en nieuwe klanten meebrengen. Winkeliers betalen niets om van het platform gebruik te maken, ze dragen alleen 10 procent van de waarde van de bestelling af aan Lokaal Ideaal. Zijlstra: ,,Voor dat geld heb je dus een online shop tot je beschikking, zowel online als offline promotie in de stad en wordt de bezorging ook nog eens kosteloos geregeld.”

Wat Zijlstra opviel tijdens het uitrollen van zijn dienst, was dat veel winkeliers het belang van een webshop niet zien. Het zijn voornamelijk de oudere ondernemers die geen reden tot actie zien omdat vaste klanten volgens hen toch wel terug blijven komen. ‘De kassa wordt nog dagelijks gevuld’, luidt de gedachte.

‘Goede samenwerking tussen lokale ondernemers van groot belang”

,,Jonge ondernemers hoef je niets uit te leggen. Die zeiden in Zwolle bijna allemaal meteen ‘ja’ op ons voorstel. Het is echt belangrijk om nú te schakelen voordat je te laat bent en achter de feiten aanloopt. Goede samenwerkingen tussen winkeliers spelen in dit opzicht eveneens een belangrijke rol.”

“Wanneer een stad mee kan doen? Op het moment dat er minimaal dertig winkels willen starten en zij gezamenlijk een divers aanbod kunnen bieden”

,,Aanvankelijk was het mijn doel om met ongeveer vijftig winkels in zee te gaan, maar dat aantal hebben we in drie maanden tijd al bijna bereikt. Stiekem denk ik dan ook al aan honderd winkeliers. Het is alleen wel belangrijk dat het aanbod divers is. De klant moet op Lokaal Ideaal voor al zijn artikelen terecht kunnen en die moeten ook daadwerkelijk beschikbaar zijn. Het is de reden waarom we (nog) niet samenwerken met kledingwinkels. Hier luistert de handelswijze namelijk erg nauw. Zodra een klant iets bestelt, moet de winkelier dat kledingstuk direct uit zijn schap halen zodat het niet per ongeluk fysiek wordt verkocht en het dus niet meer voorradig is. Denk bij het aanbod op Lokaal Ideaal dus vooral aan bloemen, brood, vlees, cadeaus en andere dagelijkse producten als tennisballen, printpapier en ga zo maar door.”

Lokaal Ideaal: over vijf jaar in zestig steden

Dat het platform in de smaak valt, blijkt uit de investering die Zijlstra en zijn compagnon Meynald Weerman recent hebben ontvangen. ,,Die hadden we bijvoorbeeld nodig om de user experience op het platform te verbeteren. Ook willen Lokaal Ideaal verder uitrollen. Binnen nu en pak ‘m beet vijf jaar willen we in zestig steden opereren. Op dit moment zijn we in contact met meerdere plaatsen waarvan Apeldoorn concreet begint te worden. Wanneer een stad mee kan doen? Op het moment dat er minimaal dertig winkels willen starten en zij gezamenlijk een divers aanbod kunnen bieden.”

Robbert Daalder via DeOndernemer

meer nieuws over Lokaal Ideaal

Close Bitnami banner
Bitnami