RCM Network Data Science en Verticale integratie maakt winkelgebieden onvruchtbaar

Volgens een bericht uit ‘The Economist’ is in China het online aandeel van consumentenbestedingen de 50% gepasseerd. In Europa ligt dat percentage nog slechts op 15%, ondanks de lockdowns. In Europa is het afgelopen jaar door Covid-19 de groei in online bestedingen in dubbele cijfers gestegen. Hetzelfde geldt voor Nederland, ondanks de krimp in de dienstensector.

Opvallend is de toename van het online aandeel van marktplaatsen, als Amazon, Bol.com en Alibaba, blijkt uit een onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam. Inmiddels is dit aandeel al 54% en sterk groeiend. De exponentiële groei van dit aandeel wordt tevens bevestigd door een persbericht van Bol.com, waarin wordt vermeld dat zij een omzetgroei van meer dan 70% hebben gerealiseerd in 2020.

Marktplaatsen hebben dus niet alleen inmiddels een dominante positie, maar zij vormen ook ook de grootste bedreiging voor de traditionele fysieke marktplaatsen, de zogenaamde winkelgebieden.

 

Ook winkelketens lijken blind voor de kracht van marktplaatsen

Nog niet veel mensen lijken zich zorgen te maken over de dominante positie van marktplaats platforms, zoals Amazon, Bol.com en Alibaba. Maar waarom eigenlijk niet? Hun onderscheidende positie wordt versterkt door de steeds beter functionerende logistieke netwerken en de wetenschappelijke wijze waarop data wordt ingezet voor marketingdoeleinden. Ze kennen én bedienen de klant steeds beter, met een verhoging van de klantloyaliteit tot gevolg. Daarnaast is de verticale integratie iets waar wat winkeliers en winkelketens echt hinder van ondervinden. De productaanbieders op de marktplaatsen zijn de traditionele B2B ondernemingen (distributeurs, groothandels en merkhouders) die voorheen hun goederen exclusief leverden aan de retail. Zij hebben ingezien (geleerd) dat ze hun content (plaatje / praatje / filmpje en prijs) digitaal op orde dienen te hebben. Daarnaast zijn ze hun logistiek ook fijnmazig gaan inrichten (dus in staat kleinere zendingen te kunnen samenstellen). Door deze eenvoudig overzichtelijke digitaliseringsslag i.c.m. de operationele optimalisatie hebben de traditionele B2B ondernemingen de supply chain verticaal geïntegreerd en via de marktplaatsen hebben ze de rol van de retailer overgenomen.

De ontwikkeling van de krachtig groeiende marktplaatsen kán het leven uit de bestaande retail halen, winkelcentra onvruchtbaar maken en banen vernietigen.

 

Hoe kunnen winkelgebieden zich onderscheiden t.o.v. de platformen?

De ondernemers en investeerders achter het Lokaal Ideaal initiatief denken groot en dragen de ambitie een businessmodel te ontwikkelen wat de retail de kans geeft zich onderscheidend te wapenen tegen de online marktplaatsen. Een onderscheidend businessmodel is een model wat de voorkeur weet te winnen van de consument:

Doordat vrijwel alle winkeliers uit het winkelgebied te vinden zijn op Lokaal Ideaal is ook dit platform in staat data te verzamelen en daarmee de loyaliteit (verbinding met) de consument te optimaliseren. De ontwikkeling die de B2B leveranciers (distributeurs, groothandels en merkhouders) hebben doorgemaakt qua content ontwikkeling maakt het mogelijk deze content direct te ontsluiten naar het Lokaal Ideaal platform, waardoor de winkelier op dit gebied wordt ontzorgd. Lokaal Ideaal gaat de koppeling verzorgen tussen het POS systeem van de winkelier en het platform, zodat ook de actuele voorraadpositie actief per winkelgebied wordt bijgehouden.

Lokaal Ideaal is inmiddels in Zwolle actief met het zogenaamde Proof Of Concept. Via het CrowdAboutNow platform worden investeerders geworven, waardoor zowel grote als kleine investeerders de gelegenheid krijgen mede-eigenaar te worden van dit fantastische initiatief.

 

‘De Kip en Het Ei’

Het Lokaal Ideaal gaat een onmisbare waarde toevoegen voor winkeliers en winkelketens, maar ook voor de horeca, de pandeigenaren, de overheid en – bovenal – voor de consument. Het verbinden van al deze stakeholders door ze bewust te maken van de toegevoegde waarde van dit businessmodel is een belangrijke uitdaging.

Inmiddels ben ik namens Lokaal Ideaal in gesprek met vertegenwoordigers verbonden aan alle type stakeholders. De gemeenschappelijke zorg die ze uiten is heel bijzonder. Ieder van hen spreekt dezelfde wens uit, namelijk dat iedere stakeholder zijn bijdrage gaat leveren.

Wordt vervolgd…

Michel Lieffering via RCM Network

meer nieuws over Lokaal Ideaal

Close Bitnami banner
Bitnami