De winkels uit jouw stad in één webshop

  In één bestelling & thuisbezorging al jouw boodschappen

  Voor 15.00 uur besteld, vandaag nog in huis!

AD: Online platforms als reddingsboei voor kleine winkels: ‘Moeten voorkomen dat ze verdwijnen’

Kleine, lokale winkeliers hebben geen schijn van kans om in hun eentje online te concurreren met de grote webshops. Zeker nu de meesten vanwege coronamaatregelen maar beperkt (alleen op afspraak) open zijn. Juist in tijden van nood ontstaan vaak initiatieven om het hoofd boven water te houden. Online platforms als Lokaal Ideaal en Ons Magazijn zijn in het leven geroepen om vooral die kleinere winkelier te helpen. ,,Ze kwamen op het juiste moment.’’

AD LOKAAL IDEAAL

Zwolle is de uitvalsbasis van Lokaal Ideaal, het platform dat begin dit jaar is opgericht door Maarten Zijlstra en Meynald Weerman. Vijfendertig winkeliers – zoals bakkers, slagers, bloemisten en kappers – maken gebruik van de collectieve webshop en bezorgdienst. ,,Zie ons als een soort Picnic voor plaatselijke winkeliers. De klant bestelt op één site zijn boodschappen bij een of meerdere ondernemers en wij halen – altijd met de bakfiets – de bestellingen op bij de winkels en bezorgen het bij de mensen thuis’’, vertelt Maarten Zijlstra, directeur van Lokaal Ideaal.

,,Vorig jaar zomer verhuisde ik van het centrum naar de rand van Zwolle. Toen merkte ik dat de drempel om ‘even’ naar een winkel te gaan een stuk hoger is als je niet meer om de hoek woont. Zeker nu we door de lockdown gewend zijn geraakt aan het online bestellen van onze spullen. Dat consumentengemak wilde ik ook voor ambachtswinkels bewerkstelligen.’’

En dus ging de Zwollenaar aan de slag met het bouwen van een digitaal platform voor zijn favoriete winkels. ,,Kleine ondernemers hebben niet de tijd, het geld of de technische kennis om een goede webshop te runnen en producten thuis te bezorgen. Dat is voor de meesten ook niet rendabel. Maar de e-commercemarkt groeit en wordt steeds belangrijker. Daarom willen we hen helpen om hun klanten met hetzelfde gemak producten te laten bestellen als bij bol.com of Wehkamp.’’

Ons platform is pas rendabel als het landelijk wordt uitgerold

Het platform regelt de technische zaken, presentatie van producten, promotie van de site, de bestellingen en de bezorging. Deelnemende winkeliers betalen Lokaal Ideaal 10 procent aan commissiekosten per bestelling. Sam Haqparast, eigenaar van Sam’s Foodboutique in Zwolle, is een van de winkeliers die zich bij de club van Zijlstra heeft aangesloten. ,,Lokaal Ideaal kwam voor mij als geroepen. Het mooie van dit platform is dat het speciaalzaken zijn die samenwerken. Daarmee kunnen we ons onderscheiden, de koffie die ik bijvoorbeeld zelf brand, kun je niet elders bestellen.’’ Volgens Haqparast komen er via de site zo’n tien bestellingen per week binnen. ,,De rek is er nog lang niet uit, er zit groei in. Zeker in deze coronatijd kwam Lokaal Ideaal voor mijn onderneming op het juiste moment.’’

Crowdfunding

Zijlstra heeft ambitie het platform niet alleen in Zwolle, maar stap voor stap in zestig andere Nederlandse steden met meer dan 50.000 inwoners te introduceren. Daarvoor is een crowdfundingsactie gelanceerd die inmiddels 257.000 euro heeft opgehaald. De bedoeling is minimaal 5 ton binnen te hengelen. ,,Ons platform is pas rendabel als het landelijk wordt uitgerold. Zwolle staat behoorlijk op de rit, binnenkort hopen we hier vijftig winkels aan ons te binden. Ja, deze stad is bekend terrein en dat is zeker een voordeel,  maar we zijn ervan overtuigd dat het ook in andere plaatsen moet kunnen werken.’’

Een ander initiatief om winkeliers online te helpen, is Ons Magazijn. Bob Bisschops is met zijn bedrijf gespecialiseerd in het opnieuw vullen van inktcartridges, maar kreeg tijdens de coronacrisis het idee de gesloten detailhandel te helpen. Hij bouwde het onlineplatform, onsmagazijn.nl, waar nu zo’n zeventig winkels gebruik van maken. Het gaat vooral om boekhandels, kantoor- en cadeauwinkels. ,,We leveren vooral boeken, hobbyspullen, kantoorartikelen en inktpatronen. Vanuit ons centraal magazijn in Nieuw-Vennep proberen we een bestelling binnen 24 uur te versturen.’’

Zuil

Bisschops ziet zijn magazijn als een verlengde van de winkel. ,,Deelnemende winkels hebben een zuil van ons in de zaak staan waarop de klanten hun bestelling kunnen plaatsen als er bijvoorbeeld een boek niet op voorraad is. Zo hoef je de klant bijna nooit nee te verkopen. Op deze manier blijft de gang naar de fysieke winkel ook in stand en daar gaat het ons vooral om. We moeten de komende jaren ons best doen om te voorkomen dat de winkels verdwijnen.’’

Van een bestelling via Ons Magazijn is 15 procent  voor de winkelier, bij cartridges ligt dit op 20 procent. ,,We nemen alles uit handen, de winkelier hoeft eigenlijk niets te doen. Zie het vooral als een stuk extra service voor de klant. Voor de winkelier is het bijvangst over hetgeen ze zelf niet aanbieden.’’ Kostendekkend is Ons Magazijn volgens Bisschops als er 150 winkels zijn aangesloten. ,,Ons doel is uiteindelijk te groeien naar vijf- à zeshonderd deelnemers.’’

‘Hou het vooral lokaal’. Probeer vooral geen lokaal aftreksel van bol.com of Coolblue te worden, want dat verlies je altijd. Dat is de boodschap van Jesse Weltevreden, lector digital commerce aan de Hogeschool van Amsterdam.

,,Je kunt je als lokaal platform vooral onderscheiden met producten die je niet via de webreuzen kunt bestellen. Denk aan verse worst van de slager of de speciale boeketten van de bloemist. Want het aanbieden van twintig dozen Lego via een lokaal platform is leuk, maar de consument heeft bij bol.com een veel ruimere keuze en de prijs is vaak ook scherper’’, zegt Weltevreden.

Denk vooraf dus goed na over je propositie in de markt, wil hij maar zeggen.

,,Zeker in deze coronatijd zijn er veel digitale initiatieven bijgekomen om lokaal te kopen. Je ziet ook een professionaliseringsslag. Winkeliersverenigingen, vaak gesubsidieerd door de gemeente, gebruikten een gezamenlijke site een paar jaar geleden vaak alleen als een soort etalage. Daar koop je als klant helemaal niks voor. De consument is gewend geraakt aan gemak en als je met een goed gebouwde site onderscheidende producten uit de buurt gezamenlijk kunt aanbieden, dan kan het voor de fysieke winkel zeker meerwaarde hebben.’’

Of initiatieven zoals Lokaal Ideaal het gaan redden, is volgens Weltevreden de vraag.

,,In Zwolle kennen ze de weg en de ondernemers. Maar in andere steden is dat niet het geval en hebben ze ook te maken met concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan het online warenhuis in Groningen. Die doet eigenlijk precies hetzelfde. Het is dan ook de vraag of een landelijke uitrol van dit soort platforms in de praktijk haalbaar is of dat je het vooral lokaal moet houden.’’

Sanne Schelfaut via AD

meer nieuws over Lokaal Ideaal

Close Bitnami banner
Bitnami